
Välkommen!!
Varmt välkommen till den här digitala utbildningen, en introduktion till hur du lyckas med utveckling och innovation med hjälp av dina medarbetare.
Tveka inte att höra av dig om du undrar över något. Mejla eller sms (070-605 66 66)
Missa inte att göra reflektionsfrågorna och skriv gärna ner dina svar. De kan vara bra att gå tillbaka till under gruppcoachningen.
Viktiga datum:
6 april – Introduktionsföreläsning
26 april – Gruppcoachning #1
10 maj – Guppcoachning #2
2 juni – Gruppcoachning #3
Alla träffar är på Zoom mellan kl 14-16 utom introduktionsföreläsningen som slutar 15.30.
Du får zoom-länk via mejl.
De första utbilningsavsnitten släpps i samband med att vi träffas och sedan löpande på måndagar.
Del 1 – Vad säger forskningen
Om motivation, kreativitet
och delaktighet.
Del 2 – Praktik
Att leda utveckling och
kreativa workshops
Om kursledaren
1. HUR FUNGERAR MOTIVATION?
Det underlättar ofta att försöka använda motivationen i ett utvecklingsarbete. Det här avsnittet handlar om motivation och vad det är som får oss att vilja?

ATT FUNDERA ÖVER:
1. Vad gör dig motiverad? Och när tappar du lusten helt?
2. På vilket sätt skulle du kunna använda motivation för att förbättra din verksamhet?

2. VAD ÄR EGENTLIGEN KREATIVITET?
Är det en gudomlig förmåga? Eller är alla människor kreativa? Vill du öka kreativiteten i en organisation är det bra att veta vad kreativitet egentligen är. Så här kommer ett avsnitt med fokus på just det.


ATT FUNDERA ÖVER:
1. När är du kreativ?
2. Skulle du som ledare vilja att dina medarbetare var mer kreativa? För och nackdelar?
3. Skulle din verksamhet ha nytta av om dina medarbetare var mer kreativa?
4. Om du vill ha en förändring – vad skulle ett första litet steg kunna vara?

NÄSTA AVSNITT SLÄPPS MÅNDAGEN DEN 13 APRIL
Jag mejlar dig när det finns tillgängligt.

När ska man involvera? Och när ska man inte?
Det här avsnittet handlar om när det är kan vara bra att involvera och när man kanske ska undvika det.
(Oups! Här säger jag att kreativitetsavsnittet kommer efter det här avsnittet. Det är ju fel såklart.)
Att fundera över:
Hur skulle du vilja arbeta med delaktighet i din verksamhet? Vad tycker du är den störta utmaningen med att involvera medarbetarna i verksamhetens utveckling?



Att leda utveckling
Vad kan vi lära oss från utvecklingsarbetet på Drottning Silvias Barnsjukhus som vi kan ta med oss för att underlätta vårt eget utvecklingsarbete.
Lite bonuskunskap: När är man kreativ och får nya idéer?
Att fundera över:
Vad tar du med dig från de här första 5 teoriavsnitten.
DEL 2: Praktik - att leda och genomföra workshops (Total tid del 2 – 41 minuter)
Nu är det dags att knyta ihop säcken. Hur du praktiskt kan ta tillvara de fina teorierna om motivation, kreativitet och föra ut ansvar. Det är dags att prata börja prata workshop.
Syftet med den här utbildningen är att ge dig kunskap och metoder för hur du kan involvera medarbetarna i verksamhetens utveckling. Att fånga upp det ni lärt er under den här extrema perioden och låta pandemin bli en språngbräda för att fortsätta utveckla verksamheten tillsammans. Och att gå från ord till handling. Att göra en workshop tillsammans med medarbetarna är ett effektivt sätt att komma igång.
Följande avsnitt handlar om hur du leder och genomför en kreativ workshop som leder til resultat och vad du som ledare ska tänka på.
Missa inte att göra reflektionsfrågorna som hör till varje avsnitt och skriv gärna ner dina svar. Kan vara bra att ha när du träffar din grupp och inför gruppcoachningen.



Innan du börjar – företagets historia kan vara vara viktig
Vilket typ av ledare har företaget haft? Och vilken typ av ledare är du? Det och vilken initiativnivå medarbetarna är på kan påverka hur medarbetarna reagerar och agerar men också hur du ska leda en förändring. Och sorgcirkeln spelar också in.
Dokument:
Rosenthaleffekten (pdf)
Initiativstegen (pdf)
Att fundera över:
1. Om man som ledare gillar att bestämma och att ha makt – går det att kombinera med ledarskap typ Y som har ett starkt stöd i forskningen som det "bästa" i dagens kunskapsintensiva organisationer?
2. På vilken nivå på initiativstegen skulle du vilja att dina medarbetare var på och var är de?
3. Vad händer med medarbetarna och utveckling i en organisation vid en omorganisation? Vad händer i en organisation där man har ständiga omorganisationer och chefsbyten? Vattenfall hade till exempel 5 omorganisationer under en period på åtta år..
Ett exempel från verkligheten


Att leda större grupper
Fem tips när du ska leda en workshop och större grupper.
Dokument:
Att fundera över:
Vad tycker du är den störta utmaningen med att leda större grupper?
INVOLVERA DINA MEDARBETARE – BÖRJA LITET OCH ENKELT!
I avsnitten nedan får tips på metoder och ett förslag på upplägg av en workshop. Syftet med workshopen är att ta tillvara det ni lärt er under pandemin och ge möjlighet till att reflektera över vad ni kan ha nytta av och ta med er framåt för att utveckla verksamheten. Du får också ett alternativt förslag på avslut som är mer som en nystart än kopplat till pandemin.
Tanken är att du innan den sista gruppcoachningen 25 januari ska ha lagt upp och genomfört någon typ av aktivitet för att involverat dina medarbetare i verksamhetens utveckling på något sätt. Det behöver absolut inte vara en workshop. Du kanske vill använda en eller några av övningarna för en fråga som du är nyfiken på vad dina medarbetare har för idéer om eller tankar och erfarenheter av. Testa något som du sedan använda och ha nytta av i ditt vardagliga arbete. Eller gör något helt annat och ett eget upplägg. Det bestämmer du. Ta det du gillar, tänk stort, börja litet och gör det på ett sätt som passar dig, din organisation och ditt ledarskap.
Men passa på att testa att involvera dina medarbetare och arbeta med lite fler människor än vad du är van vid.. Nu när du har stöd i gruppen och kan bolla tankar och idéer och ta del av andras erfarenheter. Börja litet och enkelt och på ett sätt som du är bekväm med. Sedan kan du ta det vidare utifrån det. Det viktiga är att börja.. Och om det blir fel är det inte hela världen. Det är ett sätt att lära.
Du kan också ha kommit fram till att du inte vill involvera dina medarbetare mer än du gör idag. Det är också helt okej.
Lycka till!
Vad är en workshop?
Kan verka som en löjlig fråga men ibland blir jag inbjuden till workshops där det är en person som pratar till en powerpoint och så finns det lite tid för frågor. Det är inte en workshop, det är ett möte. Tycker jag. I en workshop är alla aktiva. Man vill och behöver ta tillvara gruppens erfarenheter för att lösa ett problem eller skapa en samsyn över en fråga. Man arbetar tillsammans och alla behövs för att få ett bättre resultat.
Och tvärtom vad man kan tro så är det ofta ett snabbt sätt att skapa utveckling.


Metodik
Några flexibla metoder och tips som är användbara när du ska göra en workshop.
Dokument:
Bikupor (pdf)
Creative Problem Solving (CPS) (pdf)
Att fundera på:
Har du varit med om någon riktigt bra workshop eller övning på en workshop som du skulle vilja dela med dig av på gruppcoachningen?


Workshop 1 – förslag innehåll och upplägg
En workshop som tar avstamp i pandemin. Av allt vi lärt oss under den här extrem a perioden – vad vi vill ta med oss framåt som gynnar verksamheten? Vad ska vi släppa? Och finns det saker som har hänt som vi kan ta med oss framåt och utveckla?
Bonus: : Workshop 2 – ett alternativt avslut
Ett lite annorlunda avslut. Inte så kopplat till pandemin utan mer en nystart.
Workshoptips:
När du gör en workshop – sitt gärna i cirkel utan bord i mitten. Kan verka flummigt men är bara bra. Kan berätta mer om det på gruppcoachningen.
Dokument:
Schema workshop 1 (pdf)
Schema workshop med avslut 2 (pdf)
Att fundera över:
1. På vilket sätt skulle du vilja involvera dina medarbetare i verksamheten utveckling? (Om något)
2. Vad skulle nyttan vara för verksamheten? Dig som ledare? Och för medarbetarna? Finns det några nackdelar?
3. Vad skulle kunna vara ett första litet steg?
4. Hur lägger du upp det första steget? (Vad, när, hur, vem, varför?)
5. Förhoppningar och farhågor inför det arbetet?
