top of page
Sök

Alla vinnare när hemtjänsten i Arjeplog skippade detaljstyrning.

Att våga lyssna och lita på medarbetarna och sluta detaljstyra visade sig vara ett framgångsrecept för Arjeplogs komun. Ett system där varje insats planeras i exakta minuter är annars ett vanligt arbetssätt i svensk hemtjänst. Det ska ge överblick och kontroll på kostnader men leder ofta till stress och alltför tajta scheman. Det tar inte höjd för att man inom hemtjänsten jobbar med människor. Människor som ibland behöver mer tid för omsorg än ”minutschemat” tillåter. Det är också ett system som bygger byråkrati.


I Arjeplog vågade man gå emot det systemet. Lät medarbetarna ta fram ett system för planering och personalen styra över sin arbetsdag. Helt enkelt involvera medarbetarna i hur man ska arbeta och lita på att de gör ett bra jobb.


För nackdelen med att detaljstyra medarbetare med minutschema, speciellt de som arbetar med människor, är att det tar bort arbetsglädjen i att göra ett bra jobb. Att ha möjlighet att använda sin professionella kompetens och lösa problem och unika situationer som alltid uppstår når man arbetar med människor. Det tar bort yrkesstoltheten.


Resultatet av att skippa detaljstyrning blev mer nöjda brukare och personal som trivs. För människor tycker om att kunna styra över sitt arbete och utnyttja sin kompetens - det visar all motivationsforskning. Så trots att bristen på arbetskraft inom vård och omsorg i vanliga fall är stor, så kan Arjeplogs hemtjänst välja och vraka bland sökande.


Gör som Arjeplog - lyssna på medarbetarna. Lita på att de vill och kan göra ett bra jobb, Svårare än så behöver det inte vara för att bli en attraktiv arbetsgivare.


Läs hela artikeln från DN här.

bottom of page