Build Back Better – att utveckla verksamheten. Tillsammans. 

Varmt välkommen till den här digitala utbildningen, en introduktion till hur du lyckas med utveckling och innovation med hjälp av  dina medarbetare.  Och hur pandemin kan vara en hävstång för att komma igång.

 

Utbildningen innehåller både teori och praktik för att du både ska få teorierna bakom och praktiska metoder som du kan använda i ditt arbete. Jag hoppas att du ska komma igång med att involvera på ett sätt som passar dig och din verksamhet. Och att du får en grund så att du kan känna dig trygg i och veta när du ska involvera och hur du gör det. 

 

Viktiga datum:

28 oktober släpps de fem teoriavsnitten

19 november är det dags för avsnitten om att leda och genomföra workshops.

 

Tveka inte att höra av dig om du undrar över något.
Mejla eller sms (070-605 66 66)

 

Stora gruppcoachningen – när vi träffas hela gruppen. 

Gruppcoachningen den 4 november är INSTÄLLT!! 

 

Gruppcoachning med fokus på teoriavsnitten:  
16 november klockan 14.30 - 15.30
.

Gruppcoachning med fokus på  hur du vill börja involvera medarbetarna och att leda workshops..
2 december klockan 14.30 - 15.30.

Gruppcoachning: Hur har det gått? Vi delar erfarenheter och lär av varandra.
25 januari 
klockan 14.30 - 15.30

Lilla gruppcoachningen
När den lilla gruppen ska träffas bestämmer ni själva. Det viktiga är att ni gör det innan vi träffas i stora gruppcoachningen. 

Första träffen: Inför fösta träffen behöver ni inte träffas. 

Andra träffen: Förslag på upplägg här. (pdf)

Tredje träffen: Förslag på upplägg här (Läggs ut 18 januari)

Läs mer om gruppcoachningen här.

 

Om kursledaren:

Jag heter Inger Aspåker och drivit och ansvarat för olika typer av utveckling och innovationsprojekt hela mitt vuxna liv. Jag har drivit utvecklingsprojekt i allt från små företag till börsnotererade bolag, ideella organisationer och offentlig sektor. Jag har också ansvarat för ett antal innovationsprojekt på KTH. Utveckling handlar mer om människor än om bransch.

 

Många av projekten har varit spretiga, med komplicerade frågeställningar, och i flera fall organisationer där det funnits problem under en längre tid. Ibland flera år. 

Att jag lyckats med de här projekten beror inte på att jag är så smart. Det beror på att medarbetarna varit smarta. Hade vi inte lyssnat på och involverat dem i processen hade vi aldrig lyckats.

 

Det är den erfarenheten jag delar med mig av i den här utbildningen. Jag ser fram mot att få jobba med dig.

Författare till boken "En bok om att lyckas med utveckling och innovation"

DEL 1:  Teori – vad säger forskningen   (Total tid del 1 – 33 minuter)

Bra kunskap när du som ledare vill involvera och arbeta effektivt med utveckling. Vad säger aktuell forskning om motivation, kreativitet och vad hände när vi ställde om över en natt till hemarbete?

 Missa inte att göra reflektionsfrågorna som hör till varje avsnitt och skriv gärna ner dina svar. Kan vara bra att ha när du träffar din grupp och inför gruppcoachningen. 

Hemarbete – hiss eller diss? 

I det här avsnittet får du lära dig vad studier säger om effekterna av pandemin. Hur gick det när vi ställde om över en natt? Finns det något som varit bra? Och vad har nackdelarna varit?

Att fundera över:

Vad skulle du vilja ta med dig framåt från pandemin, vad har varit bra? Och vad vill du att ni släpper och lämnar bakom er? 

Hur fungerar motivation?

Det underlättar att använda motivationen i ett utvecklingsarbete. Det här avsnittet handlar om motivation, vad är det som får oss att vilja?

Att fundera över:

Vad gör dig motiverad? Och när tappar du lusten helt?

På vilket sätt skulle du kunna använda motivation som drivkraft för att förbättra din verksamhet?

Vad är egentligen kreativitet?

Är det en gudomlig förmåga? Eller är alla människor kreativa? Vill du öka kreativiteten i en organisation är det bra att veta vad kreativitet egentligen är. Så här kommer ett avsnitt med fokus på just det. 

Dokument:

Att göda och döda kreativitet (pdf)

Boktips:

Effektiva Team, Suzan A. Wheelan.

Att fundera över:

När är du kreativ? Behövs kreativitet i din verksamhet och varför?

När ska man involvera? Och när ska man inte?

Det här avsnittet handlar om när det är kan vara bra att  involvera och när man kanske ska undvika det.

(Oups! Här säger jag att kreativitetsavsnittet kommer efter det här avsnittet. Det är ju fel såklart.)   

Att fundera över:

Hur skulle du vilja arbeta med delaktighet i din verksamhet? Vad tycker du är den störta utmaningen med att involvera medarbetarna i verksamhetens utveckling? 

Att leda utveckling

Vad kan vi lära oss från utvecklingsarbetet på Drottning Silvias Barnsjukhus som vi kan ta med oss för att underlätta  vårt eget utvecklingsarbete.


Lite bonuskunskap: När är man kreativ och får nya idéer?

Att fundera över:

Vad tar du med dig från de här första  5 teoriavsnitten.

DEL 2: Praktik - att leda och genomföra workshops  (Total tid del 2 – 41 minuter) 

Nu är det dags att  knyta ihop säcken. Hur du praktiskt kan ta tillvara de fina teorierna om motivation, kreativitet och föra ut ansvar. Det är dags att prata börja prata workshop.

 

Syftet med den här utbildningen är att ge dig kunskap och metoder för hur du kan involvera medarbetarna i verksamhetens utveckling. Att fånga upp det ni lärt er under den här extrema perioden och låta pandemin bli en språngbräda för att fortsätta utveckla verksamheten tillsammans. Och att gå från ord till handling. Att göra en workshop tillsammans med medarbetarna är ett effektivt sätt att komma igång. 

 

Följande avsnitt handlar om hur du leder och genomför en kreativ workshop som leder til resultat och vad du som ledare ska tänka på. 


 Missa inte att göra reflektionsfrågorna som hör till varje avsnitt och skriv gärna ner dina svar. Kan vara bra att ha när du träffar din grupp och inför gruppcoachningen.