Konkret Utveckling AB | Bored and Brilliant
25472
single,single-post,postid-25472,single-format-standard,ajax_fade,page_not_loaded,,select-theme-ver-3.5.2,wpb-js-composer js-comp-ver-5.0.1,vc_responsive

Bored and Brilliant

Om man tycker att man tillbringar för mycket tid med sin mobil och vill göra nåt åt det är boken”Bored and Brilliant – How Time Spent Doing Nothing Changes Everything” av Manoush Zomorodi en bra början.

Hon fick idén till boken när hon upptäckte att hon kände sig mentalt trött och började fundera på varför. Hon insåg att hon fyllde varje minut av sin dag med något och ofta med hjälp av mobilen. Kolla vädret, uppdatera Twitter, svara på mejl eller spela spel. Även om hon gillar ny teknik började hon ändå fundera över om det är det bra eller dåligt att hela tiden matas med information och distraheras av mobilen. Och vad innebär motsatsen, att inte utsätta hjärnan för stimulans alls?

Hon läste aktuella studier och intervjuade forskare. Och förutom ett 7-stegs program för att minska sitt mobilanvändande får man svar på många frågor i den här läsvärda boken. Ger oss teknik ADHD? (Nej) Blir vi sämre på att läsa långa svårare texter som kräver mycket koncentration om vi läser mycket digitalt? (Ja) Påverkar mobilen oss med sin blotta närvaro? (Ja) Har människor som är mycket på internet och sociala medier högre nivåer av stress? (Nej) Gör vi hellre nåt enkelt så vi får stryka en sak till i vår ToDo-list än göra vad som krävs för att bli kreativa? (Ja)

Det finns mycket forskning och information om vad som händer i hjärnan när den utsätts för olika stimuli. Men vad händer när den inte utsätts för stimuli alls? Det visar sig att det är när vi inte gör något alls som hjärnan ställer om sig till ett ”Defaultläge”. Det är i defalutläget vi kan lösa problem och generera nya idéer. Det är också då vi kan tänka framåt, skapa långsiktiga mål och, lite otippat, det är då vi kan känna empati och göra moraliska val.

Så hur minskar man då sin meningslösa mobilanvändning om man vill det?
Då kan man följa bokens 7-steg, där varje steg är en dag. Jag tog inte ett nytt steg varje dag men det funkar ändå.

Dag 1: Du börjar med att kartlägga hur mycket du egentligen använder mobilen. Ladda ner appen Moment (Apple) eller Break-free (Android) som summerar tiden du använder din mobil och hur många gånger du tar upp den per dag. Du kommer troligtvis bli förvånad över summan. Jag blev.

Dag 2Ta inte upp mobilen när du är i rörelse, dvs när du är på väg någonstans, när du står i hissen, åker buss, står i kö.

Dag 3: Ha en fotofri dag. Inga foton. Alls.

Dag 4: Radera appen du tror du kan vara utan. Och ja – du överlever.  Jag raderade Twitter-appen.

Dag 5Ta en ”Fakecation” för att få obruten tid att arbeta/tänka. Sätt på autosvar att du  svarar på mej, telefonsamtal, sms efter klockan 16, i morgon, om en vecka eller vad du nu väljer.

Dag 6: Observera din omgivning. Återupptäck konsten att upptäcka.

Dag 7: The Bored and Brilliant Challenge där de tidigare stegen knyts ihop och du får testa att lösa ett problem du haft genom att först ha riktigt tråkigt. Ta tag i det där du borde tagit tag i men istället kollat Facebook eller DNs förstasida igen.

Manoush förklarar bakgrunden till varje steg mer ingående, kompletterar med forskning, reflektioner från andra som gjort programmet och meningslösa men roliga fakta, t.ex att ordet tråkigt är ett ganska nytt påfund och nämndes första gången 1853 i boken ”Bleak House” av Charles Dickens.

Låna boken på biblioteken, köp den av din bokhandlare eller här.

Lycka till!

bored