Konkret Utveckling AB | Det är de här hjärnorna vi ska locka
24706
single,single-post,postid-24706,single-format-standard,ajax_fade,page_not_loaded,,select-theme-ver-3.5.2,wpb-js-composer js-comp-ver-5.0.1,vc_responsive

Det är de här hjärnorna vi ska locka

oatley

Både som kunder och som arbetskraft. Så håll till godo. Här kommer topp 5 identiteter hos svenska ungdomar, 15-24 år enligt Ungdomsbarometerns undersökning som kom i veckan.

Tjejer
1. Feminist
2. Antirasist
3. Hundmänniska
4. Miljömänniska
5. Storstadsmänniska

Killar
1. Gamer
2. Sportfantast
3. Prylnörd
4. Datanörd
5. Träningsfreak

I en undersökning från Kairos Future avseende den här åldersgruppen svarade 90% att definitionen av en lyckad karriär är att vara stolt över sitt jobb och kontinuerlig personlig utveckling. Att det är ett mått på framgång – inte lön och titel. Att ha ett meningsfullt jobb där man kan utvecklas och där företagets syfte och värderingar är viktiga och att de stämmer överens med ens egna.

Ungdomsbarometerns undersökning visar också att unga i dag är mer benägna att ändra sina vanor efter sina övertygelser än tidigare generationer. Om du som ung i dag vill göra nåt åt klimatproblemen – då slutar du äta kött, handlar ekologiskt med mera. I någon mening kan man prata om en livsstilsdimension som blivit politisk. Att produktionsbolaget Luger gjorde all mat på Way Out West 100% vegetarisk är ingen tillfällighet.

Jag säger bara: You go girl! Ni verkar rustade för framtiden. Och vi som har söner får skärpa till oss lite.

* Ungdomsbarometern är en studie som sedan 1991 genomförts årligen med 15 000 till 20 000 respondenter mellan 15 och 24 år. Den senaste studien genomfördes i oktober 2016 och bygger på 16 000 intervjuer.