Konkret Utveckling AB | En framgångsrik entreprenör man sällan hör talas om
23355
single,single-post,postid-23355,single-format-standard,ajax_fade,page_not_loaded,,select-theme-ver-3.5.2,wpb-js-composer js-comp-ver-5.0.1,vc_responsive

En framgångsrik entreprenör man sällan hör talas om

gudrun

Gudrun Sjödén firar 40 år som företagare. Hennes färgstarka kläder är en framgångshistoria som man sällan hör talas om i företagssammanhang. De som lyfts fram är ofta unga IT-företag eller, inom det svenska modeundret, mer traditionella modeföretag som riktar sig till 25-åringar. Gudrun Sjödén däremot riktar sig till en målgrupp som länge förbisetts av modebranschen, lite äldre kvinnor som har både tid och pengar att spendera på kläder.

Hon öppnade sin första butik 1976 och har nu 40 år senare kunder i 52 länder och butiker runt om i Europa och USA med en flaggskeppsbutik i New York. Men det är via nätet den största försäljningen sker. Redan 1997 startade Gudrun Sjödén e-handel. Bara första kvartalet i år ökade försäljningen över nätet 40% jämfört med förra året. Och med sina 350 anställda tillhör hon de 0,6% av alla företag i Sverige som har mer än 50 anställda.

Hennes framgångsrecept är enligt henne själv att hon har hållit fast vid sin grundidé: Kläder i naturmaterial, i glada färger som riktar sig till kvinnor som har ett kulturellt och socialt intresse.

– Jag har haft ett tydligt fokus och inte flackat omkring eller behövt fundera på vem min kund är. Det tror jag skiljer mig från de andra i branschen, säger Gudrun Sjödén, 74 år, i en intervju i DN. 

I år fokuserar hon på att expandera i USA och spränga miljardvallen i omsättning.

Hennes tips till unga entreprenörer som vill slå sig in i modevärlden är:
– ha en stark idé.
– hålla fast vi den.
– förstå kundnyttan.

Goda råd som nog gäller alla verksamheter oavsett bransch. Precis som  Jim Collins (Good to Great) och Morten Hansen säger i sin bok ”Great by Choice” där de studerat varför vissa företag blomstrar trots osäkerhet, kaos och (o)tur när andra inte gör det. Vad särskiljer dem som överträffat branschindex 10 gånger? Vad gör de som deras konkurrenter inte gör? Sammanfattningsvis kan man säga att det är en hyllning till idoghet och sunt förnuft. Att gnata på, hålla sin linje, vara förberedd på sämre tider och inte få hybris när det går bra.

”Kännetecknet på medelmåttighet är inte en bristande vilja till förändring – i stället är kännetecknet på medelmåttighet en ständig brist på kontinuitet.”
Great by Choice /  Jim Collins, Morten Hansen

Foto: Nils Petter Nilsson.

 

Inlägg 40/100 i bloggutmaningen #blogg100