Konkret Utveckling AB | Innovation = stora och lilla i
23199
single,single-post,postid-23199,single-format-standard,ajax_fade,page_not_loaded,,select-theme-ver-3.5.2,wpb-js-composer js-comp-ver-5.0.1,vc_responsive

Innovation = stora och lilla i

Innovation

Innovation är ett ord i ropet. Vem vill inte ha en innovativ organisation? Samtidigt är det, liksom kreativitet, ett ord som lätt får hjärnan att låsa sig. Att komma på en innovativ idé bara sådär är ju få förunnat.

Jag gillar därför uppdelning av innovationer i stora och lilla i som Leif Denti, Göteborgs Universitet föreslog på sin föreläsning på Esbri för någon vecka sedan.

Stora I = Stora innovationer som är banbrytande. Det kan vara tekniksprång som iPhone och ångmaskinen. Eller vaccinet. För stora I krävs en speciell förmåga och i vissa fall även resurser.

Lilla i = Små vardagliga innovationer, lite mindre steg som att förbättra en faktureringsrutin eller komma på ett smartare och roligare sätt att steka köttbullar. Det kan också vara att jaga regler och rutiner som blivit onödiga. Lilla i kan alla jobba med på alla nivåer i en organisation och kräver inte speciellt stora resurser.

Det som kännetecknar framgångsrika företag är att de jobbar kontinuerligt med lilla i. Och nej – det behövs inte lean för att fixa det. Sunt förnuft räcker långt. Fokusera på vad ni bör göra för att få nöjda kunder och nöjda medarbetare så löser sig (ofta) resten. Tidsdimensionen, och terminologin, i lean krånglar lätt till det tycker jag.

Om du vill börja jobba lite smartare, lite bättre och mycket roligare med lilla i tillsammans med dina medarbetare – låt oss ta en fika så kan jag berätta hur man kan göra.

 

Läs också:

Kreativt arbete = jobb

Framgångsföretagen är inte mer kreativa och visionära

 

Inlägg 29/100 i bloggutmaningen #blogg100