Konkret Utveckling AB | NABC – en bra metod för idé- och produktutveckling
23124
single,single-post,postid-23124,single-format-standard,ajax_fade,page_not_loaded,,select-theme-ver-3.5.2,wpb-js-composer js-comp-ver-5.0.1,vc_responsive

NABC – en bra metod för idé- och produktutveckling

Stansford Research Institute (SRI) utvecklade NABC när de insåg att världen missar och dissar många bra idéer bara för att de som kommit på idéerna inte kan förklara dem så människor förstår varför de är bra. NABC är en systematisk metod både för  att förklara värdet av en idé och för att utveckla den. Den sållar de viktiga idéer från de intressanta. Viktiga idéer uppfyller ett behov. En intressant idé gör inte det.

Vad står NABC för?

N står för Need. Den viktigaste komponenten. En idé som det inte finns något grundläggande behov för är bara just en idé. Den är inte speciellt viktig  – hur intressant den än är.

A står för Approach. Vad gör din idé för att uppfylla de specificerade behoven?

B står för Benefits. Vilka är de unika fördelarna med din lösning?

C står för Competition/Alternatives. Det finns alltid alternativ. Varför är din lösning bättre än konkurrerande lösningar/idéer?

Exempel: Jag förstår att du är hungrig (Need). Vi kan gå till Noomis (Approach). Det är nära, de har bra mat, det är ganska lugnt och det brukar finnas plats (Benefits). Alternativet är Pascal men det är så slamrigt och ofta fullt (Competition/Alternatives).

Alltför ofta utvecklas inte bra idéer tillräckligt på grund av att de ratas på ett tidigt stadium, innan de utvecklats klart. De har inte knådats hela vägen över NABC. Även motsatsen inträffar, att mindre bra idéer passerar utan att man behövt motivera varför just denna idé är bra, vad den löser för problem.

Det finns också många myter förknippade med just idé-generering. En av dem är att idéer är något som bara kommer och att struktur inte underlättar det arbetet. En annan är att det bara är vissa personer som är bra på att komma på idéer medan andra inte besitter den förmågan. Båda är fel.

NABC underlättar för alla att jobba med idé- och produktutveckling. Det är enkelt, bra och det funkar. Man behöver inte följa det slaviskt men bra att ha den som stöd i arbetet för att hålla rätt fokus när man går från idé till färdigt koncept.  Skapar tydlighet, riktar kreativiteten och försvårar dolda agendor.