Konkret Utveckling AB | Svenskt ledarskap främjar entreprenörskap
22135
single,single-post,postid-22135,single-format-standard,ajax_fade,page_not_loaded,,select-theme-ver-3.5.2,wpb-js-composer js-comp-ver-5.0.1,vc_responsive

Svenskt ledarskap främjar entreprenörskap

apple2

Den svenska ledarskapet och era platta organisationer där ni sprider ansvaret på flera är en modell som främjar entreprenörskap säger Natalia Brzezinski, fru till USAs fd ambassadör i Sverige, i en intervju. Att ni vågar ifrågasätta auktoriteter föder kreativitet och gör att fler idéer kommer fram. Den platta modellen är framtiden och en förutsättning för jämställdhet, säger hon.

Amerikanska företagsledare har mycket att lära av sina svenska kollegor som förstår att man är starkare tillsammans och där man samarbetar istället för att tävla. Svenskar pratar ofta om ”värdedrivet ledarskap”. Det är helt unikt för Sverige men ni vet inte om det själva säger Natalia. Så även om USA rör sig i rätt riktning har de mycket kvar att lära av den svenska modellen anser hon.

Jag är övertygad om att det vår modell, där man inte är rädd för chefen och där ansvar ofta förs långt ut i organisationen är en av våra största konkurrensfördelar. Det är ett sätt att ta tillvara kompetens och, utfört på rätt sätt, få igång både utveckling och motivation.  Aktuell europeisk forskning visar också att framgångsrika företag arbetar med organisationsformer som påminner om den svenska modellen, eller den skandinaviska som de benämner den i en nyss publicerad artikel.

På ett seminarium som jag var på om ”Svenskt management i internationellt perspektiv” fanns det trots detta många som menade att det var dags att anamma det amerikanska, hierarkiska sättet att leda för att vi ska kunna stå oss i konkurrensen. Orsaken var att vårt sätt att leda, där fler ofta är involverade i beslut, inte är snabbt nog i denna snabbrörliga värld där den globala konkurrensen hårdnar och bland annat Kina och Indien ses hot.

Men är det så? Kineserna är extremt intresserade av att skapa kreativa organisationer men vet inte riktigt hur man gör. De inser att de måste komma fram med egna produkter inte bara kopiera och producera produkter från väst. Det är Apple som tjänar de stora pengarna – inte fabrikerna i Kina. Men med en historia av lydnad och auktoritärt styre så har Kina en lång väg kvar att gå. De är inte vana att tänka självständigt och ifrågasätta.

Så kanske ska vi sluta att ängsligt snegla mot väst och istället utveckla det som gör oss unika. Visst finns det brister med våra platta organisationer men de går att justera. Har man möten där man till slut tar ett beslut pga att ren utmattning så finns det smartare sätt att genomföra mötet på. Och vill man vara en attraktiv arbetsgivare och få de skarpaste hjärnorna så är det få unga idag som vill jobba i  hierarkiska auktoritära organisationer där man som medarbetare blir mer utförare av andras idéer än själv kunna bidra till utveckling.

I värsta fall utvecklar vi en hybrid mellan en platt och hierarkisk organisation som bara skapar otydlighet och frustration. Vi har något som gör oss unika och där vi ligger i framkant. Det är det som är våran USP. Låt oss utveckla det.

 

Läs också:
Förr eller senare blir varje organisation som sin ledare

 

 

Inlägg 2/100 i utmaningen #blogg100