Konkret Utveckling AB | För att lyckas – lyssna på de kritiska rösterna. Också.
8987
single,single-post,postid-8987,single-format-standard,ajax_fade,page_not_loaded,,select-theme-ver-3.5.2,wpb-js-composer js-comp-ver-5.0.1,vc_responsive

För att lyckas – lyssna på de kritiska rösterna. Också.

Constructive-Criticism

Jag har kopplats in som rådgivare för att få igång ett projekt som har gått på grund. Och det visade sig att – hör och häpna – de där nej-sägarna i början av projektet hade rätt. Det där man tolkade som förändringsovilja var inte förändringsovilja utan en befogad farhåga att det nya kanske försämrade servicen mot kunderna och var ett ineffektivt sätt att arbeta.

Ord man ibland hör är att medarbetarna inte är så framåtsyftande och progressiva som man önskar. Om medarbetarna bara vore mer aktiva och konstruktiva i sin medverkan vore allt bättre. Det man ofta menar är att man tycker att medarbetarna är för kritiska  och ifrågasätter alldeles för mycket. I värsta fall plockas dessa personer bort från projektgruppen.

Lyssna på de kritiska, avfärda dem inte och fundera på om det ligger något i det de säger. Även om en enstämmig halleluja-kör naturligtvis är roligare. Men farligare. På sikt.

 

Läs också – Ta väl hand om dina nej-sägare.