Konkret Utveckling AB | SJ, kundfokus och så….
7583
single,single-post,postid-7583,single-format-standard,ajax_fade,page_not_loaded,,select-theme-ver-3.5.2,wpb-js-composer js-comp-ver-5.0.1,vc_responsive

SJ, kundfokus och så….

Skärmavbild 2014-08-13 kl. 13.14.29

SJ har slutat att sälja utlandsbiljetter på telefon och i sina butiker. I en tid när miljödebatten borde vara hetare än skogsbranden i Västmanland väljer alltså SJ att backa ett steg till – och fullständigt ge upp kampen om utlandsresenärerna. Det skriver tidningen Vagabond i en artikel. Och att boka utlandsbiljetter via sj.se har aldrig gått. Glöm det.

Miljö ligger i tiden. Turismen växer så det knakar. Aktiv semester blir mer och mer attraktivt. Vad gör SJ då? Man tar bort möjligheten att ta med cykel på tåg. Så fort du kommer utanför Sveriges gränser så är cykel på tåg inga problem. I Sverige. Glöm det.

Vad gäller biljettförsäljningen menar SJ att försäljningen av färd- och platsbiljetter hos utländska tågoperatörer är komplex och tidskrävande – och därför olönsam. För jobbiga saker vill man ju inte ha att göra med. Som cyklar. Och nattågen lägger vi också ner. Inte lönsamt. Att avveckla istället för att utveckla verkar vara fokus. En livsfarlig strategi för det flesta företag i näringslivet.

Tips: Om det är jobbigt och komplext – lös det problemet. Flyget har ju lyckats ha ett enkelt system som funkar globalt. Sno det tänket.

De flesta företagare är besatta av hur man kan skapa nytta och underlätta för sina kunder. Ta fram produkter/tjänster som lockar nya kunder och som gör att man kan sälja mer till gamla.

Men vill SJ det? Verkar inte så.