Konkret Utveckling AB | En idé som totalsågades av näringslivets toppar – idag är den värd drygt 8 miljarder
6682
single,single-post,postid-6682,single-format-standard,ajax_fade,page_not_loaded,,select-theme-ver-3.5.2,wpb-js-composer js-comp-ver-5.0.1,vc_responsive

En idé som totalsågades av näringslivets toppar – idag är den värd drygt 8 miljarder

I aulan på Handelshögskolan hade en jury med H&Ms ordförande Stefan Persson till uppgift att bedöma tre affärsidéer. I juryn fanns även McKinseys Sverigechef Claes Ekström, ståljätten Sandviks chef Lars Pettersson,  Marcus Wallenberg från Investor och styrelseproffset Peggy Bruzelius.

När Sebastian Siemiatkowski presenterade sin affärsidé suckade juryn djupt, sågade idén totalt och sa:

”Glöm det. Bankerna kommer att göra det här. Det finns ingen möjlighet för er.”

Idén som sågades var en betalningslösning för e-handlare baserad på pappersfakturor. Sebastian hade startat företaget några veckor tidigare med kompisarna Victor Jacobsson och Niklas Adalberth. Företaget Klarna.

De kände sig inte så kaxiga, sågningen från näringslivets elit tog hårt, men trion bakom idén bestämde sig för att jobba vidare.

I dag är företaget Klarna värderat till 8,2 miljarder kronor. Den senaste delårsrapporten som kom för någon månad sedan visar att bolaget under årets första halvår omsatte 741 miljoner kronor och gjorde en vinst på 64,5 miljoner kronor.  De tre grundarna har sålt en del av Klarna till två riskkapitalbolag. En affär som gör att de idag är ekonomiskt oberoende.

De var 23 år när de presenterade sin affärsidé, en tjänst baserad på internet. Den totalsågades av äldre herrar (och en dam) som i huvudsak har erferenhet från industrin. Kanske inte spelar någon roll – men det känns ändå som ett exempel på att morgondagens framgångsrika företag stavas tjänsteföretag. Och att det är framåt vi ska spana, inte bakåt på det som varit framgångrikt för Sverige.

Så goda råd är bra – men ibland måste man våga gå mot strömmen.