Konkret Utveckling AB | Världens mest underskattade affärsstrategi
5509
single,single-post,postid-5509,single-format-standard,ajax_fade,page_not_loaded,,select-theme-ver-3.5.2,wpb-js-composer js-comp-ver-5.0.1,vc_responsive

Världens mest underskattade affärsstrategi

(Gästinlägg av Jonas Grenfeldt/GFD Webbyrå)

En ganska ambitiös rubrik, medger jag. Och ändå tänkte jag ägna det här inlägget åt en affärsstrategi som är så enkel att den är elegant, som är så effektiv att vilket företag som helst kan anamma den, och som är så bortglömd och underskattad att det skär i hjärtat.

Bry dig.

Jag vet att du bryr dig, men jag pratar inte om det. Jag menar att du verkligen måste bry dig, helhjärtat och alltid, om allt det som betyder något för ditt företag: dig, dina medarbetare (om du har några) och dina kunder. That’s it. Det är den hemliga såsen, men bara om du förstår varför den är det.

Jag kallar det karma

Du får såklart kalla det vad du vill. Det viktiga är inte vad vi kallar det, utan vad det innebär: att varje handling har konsekvenser, och att de konsekvenserna så gott som alltid speglas av handlingen. Med andra ord, och få undantag: är du snäll så är folk snälla tillbaka, är du dum så är folk dumma tillbaka. Bryr du dig om människor, kommer människor att bry sig om dig.

Bry dig

Du och jag har garanterat en gemensam sak som vi bryr oss om. Oss själva. Självklart, något annat vore hyckleri. Men efter det då? Bryr du dig om dina medarbetare, eller bryr du dig om att de presterar bra så att det kan gynna dig? Bryr du dig om dina kunder, eller bryr du dig om att dina kunder är så nöjda att de stannar kvar och betalar fakturorna du skickar till dem? Gräv på djupet, så är svaret inte alltid så självklart.

Att bry sig som affärsstrategi handlar om att bry sig utan agenda, att göra mer än man måste även när man inte förväntar sig något i gengäld. Det är först när du överträffar förväntningar som du förtjänar dina ringar på vattnet, och jag tänkte snabbt lista de tre starkaste skälen till att jag förespråkar snällt företagande.

Du skapar ambassadörer

Det här är så kraftfullt att någon borde döpa ett raketbränsle efter det. Marknadsföring på steroider, och den typen av PR du inte kan köpa.

Jag är fullständigt övertygad om att det inte går att skapa ambassadörer utan att vara exceptionell. När hörde du någon tala sig alldeles varm om ett företag senast? Jag kan sätta pengar på att det bakom den rekommendationen låg en överträffad förväntning.

Som när marknadschefen på Outnorth svarade på ett mail från mig och öppnade upp för dialog, när jag förväntade mig ett autosvar från kundtjänst. Som när EL-GE i Göteborg ringde upp för att berätta att isborren jag köpt var slut, men att jag kunde få den dyrare modellen för samma pris. Som när servitören på Bishops rev notan och bjöd på dessert för att jag hade fått en kötträtt när menyn sa vegetariskt. Jag rekommenderar dem till alla jag känner, för jag vet att de kommer bry sig om mina vänner så som de bryr sig om mig. Powerful stuff.

Du minimerar din churn rate

Att få in nya kunder till sitt företag är betydligt mer resurskrävande än att behålla de man har. Olika branscher har olika måttstockar på vad som är en lagom andel befintliga kontra nya kunder över ett år, men faktum kvarstår att ju bättre du är på att minimera din churn desto mindre resurser behöver du lägga på kundanskaffning.

Det känns bra i magen

Men bortsett från rykteshantering och ekonomiska faktorer finns det en, i mina ögon, ganska bortglömd aspekt av att bry sig – och det är du själv. Det handlar om vilken typ av företagare du vill vara, och vilken typ av företag du vill driva. Det handlar om att kunna se sig själv i spegeln varje morgon och veta att man inte tjänar sitt levebröd på någon annans bekostnad. Och ett rent samvete är tveklöst en bra huvudkudde. /

 

Jonas Grenfeldt äger och driver GFD Webbyrå i Falun. Närmare 90 % av byråns kunder har kommit via kontakter, rekommendationer och ryktesvägen, resterande 10 via försäljning och företagets webbplats. Jonas twittrar som @grenfeldt om det mesta, men fokus ligger på webb, entreprenörskap, miljö och digital marknadsföring.