Konkret Utveckling AB | Kan man träna upp hjärnan?
4880
single,single-post,postid-4880,single-format-standard,ajax_fade,page_not_loaded,,select-theme-ver-3.5.2,side_area_uncovered,wpb-js-composer js-comp-ver-5.0.1,vc_responsive

Kan man träna upp hjärnan?

Ja, man kan träna upp sin hjärna! För även om hjärnan är som mest formbar när man är liten och når sin maximala kapacitet runt 20-25 år, trist men sant,  så kan man med hjälp av träning undvika att hjärnkapaciteten minskar. För om man inte använder sin hjärna så tillbakabildas hjärncellerna.

Hjärnan är lite som en bil – ju mer man vårdar den desto längre håller den. Och man kan till och med trimma sin hjärna. Det fick vi lära oss av Lina Bunketorp Käll, filosofie doktor och legitimerad sjukgymnast på Sahlgrenska, när hon föreläste på  Hjärnans dag idag. Man kan utöka sin förmåga att bilda nya nervceller och nya kopplingar. Det innebär att man bygger upp en hjärnreserv och förstärker sin kognitiva förmåga.

6 sätt att hålla hjärnan i trim.

Fysisk aktivitet.
Förutom att fysisk aktivitet reducerar ångest, stress och depression så ökar den också din kognitiva förmåga. Blodgenomströmningen ökar och det bildas fler hjärnceller. Barn som haft utökad fysisk aktivitet i skolan blev signifikant bättre i matte, engelska och svenska.

Sömn o återhämning.
Under sömnen återhämtar sig hjärnan och utan sömn blir hjärnan som en full mejlkort och kan inte ta in mer information. Det är i sömnen som minnet töms och läggs i långtidsminnet.

Mentala utmaningar
Korsord och soudokus är inte att förakta – ett bra sätt att trimma hjärnan. Och kognitiv träning är viktigt hela livet.

Kosten
Ät bra och slarva inte!

Sinnesstimulans
Kultur, musik och konst påverkar fler områden i hjärnan än vad språk gör.

Sociala kontakter
Hjärnan tycker om att interagera med andra hjärnor. Dessutom tycker hjärnan om att ha kul!

Så aktivera och stimulera hjärnan i syfte att bibehålla och utöka din hjärnkapacitet. Det är betydligt lättare att behålla än reparera sin hjärnkapacitet. Och stress? A big no no!

 

Blogginlägg 83 i #blogg100.