Konkret Utveckling AB | Incitament – ett poppis ord
2848
single,single-post,postid-2848,single-format-standard,ajax_fade,page_not_loaded,,select-theme-ver-3.5.2,side_area_uncovered,wpb-js-composer js-comp-ver-5.0.1,vc_responsive

Incitament – ett poppis ord

Incitament är ett ord som knappt fanns före 1990, att vi måste ha incitament för att göra rätt saker. Efter 1990 har det ökat i användning med mer än 1400 procent. En sökning som LexisNexis gjort i de störta amerikanska nyhetstidningarna visar att ordet incitament hittats:

48 gånger under 1980-talet
449 gånger under 1990-talet
6 159 gånger under 2000-talet
5 885 gånger 2010-2011

Bill Clinton och George W Bush använde ordet incitament 1 gång i sina tal under sina 8 år som president. Barack Obama sade det 29 gånger under sina första 3 år.*

Incitament har blivit en standardlösning för att styra. Det är lätt att tro att det inte finns ett problem som inte går att lösa med ‘rätt’ incitament. Maciej Zaremba uppmärksammade artikelserie ”Den olönsamma patienten” i DN handlar delvis om det. Bestraffningar och belöningar. Ofta i form av pengar.

Problemet är att det är väldigt svårt att på förhand veta konsekvenserna av ett incitament. Vi reagerar inte efter regelboken har det visat sig. Och i en organisation förhindrar de ofta flexibilitet, självständigt tänkande och utveckling. De är för statiska. Att olika typer av bonusar skulle höja motivationen är ofta ett önsketänkande där verkligheten ofta visar motsatsen.

Underskatta inte människors yrkesstolthet att vilja göra ett bra arbete. Många gånger kan ‘incitament’  faktiskt motarbeta just det. I andra fall kan incitament göra att brister i ett system döljs. Ännu  har jag inte varit med om en organisation där medarbetarna inte har en otrolig vilja att lyfta företaget. Om de får chansen. Utan incitament mer än att göra saker bättre. Och i just det arbetet finns motivationen.

Nöjda kunder och nöjda medarbetare. Svårare än så behöver det inte vara för att ha rätt syfte och fokus för att göra rätt saker i en organisation.

 

Blogginlägg 36 i #blogg100
*Källa: What money can’t buy av Michael J. Sandel