Konkret Utveckling AB | Att vilja förstå…
2460
single,single-post,postid-2460,single-format-standard,ajax_fade,page_not_loaded,,select-theme-ver-3.5.2,side_area_uncovered,wpb-js-composer js-comp-ver-5.0.1,vc_responsive

Att vilja förstå…

I ett forskningsprojekt, som jag kommit i kontakt med, följer man upp hur nöjd patienten är efter en axeloperation. Och resultatet gjorde mig förvånad. Vissa patienter är ‘Mycket missnöjda’ – trots att de vare sig anser att de har svårt att röra axeln eller har ont. På en skala 1-100 där 100 innebär stora svårigheter och stark smärta anger de själva mindre än 5 på nästan allt. Och tvärtom – patienter som är ‘Mycket nöjda’ kan ligga över 90 på allt. Märkligt – eller hur?

Det finns inget absolut samband mellan hur bra operationen har gått och hur nöjd patienten är säger ansvarig läkaren för studien. Operationen kan ha varit en katastrof men om patienten känner sig ompysslad så kan de ändå vara nöjda. Och om en patient upplever att något är värdelös runt om så kan de vara mycket missnöjda även om de är nöjda med själva operationen.

Det är det som är läkekonst säger hen. Inte bara titta på en röntgenbild utan förstå vad det är som gör patienten bättre. Om patienten upplever att nån bryr sig är det lättare att få ett bättre resultat och att patienten blir nöjd.

Att bry sig och att vilja förstå vad som gör en människa bättre – är inte det grunden för att lyckas inom många områden? Om man så är läkare, lärare, jobbar med kundservice, försäljning eller är ledare.

Sen är det ju väldigt synd att läkare inte längre har tid med läkekonst utan bara tid för att titta på röntgenbilder. Men det är en annan historia.

 

Blogginlägg 28 i #blogg100