Konkret Utveckling AB | En reklambyrås uppgång och snabba förfall
1595
single,single-post,postid-1595,single-format-standard,ajax_fade,page_not_loaded,,select-theme-ver-3.5.2,side_area_uncovered,wpb-js-composer js-comp-ver-5.0.1,vc_responsive

En reklambyrås uppgång och snabba förfall

Det var en gång en digital reklambyrå – utsedd till den bästa i världen trots att den kom från Sverige. De vann priser i överflöd och var en drömarbetsplats för kreatörer runt hela klotet. Den drevs av ett gäng som hade jobbat ihop ett antal år. Det gick bra.

Då blev de uppköpta. In kom en annan kultur. Andra förväntningar och ett annat sätt att styra. Man ville ha mer produktion, lite mer åt fabrik. Rapporter. Och så klart glassa lite med namnet. Visa upp kreatöerna vid nya pitchar men kanske inte lyssna så mycket hur de ville att företaget skulle utvecklas. Man glömde bort deras perspektiv. Man glömde bort att de var entreprenörer.

Efter ytterligare några år lades byrå ner efter massavhopp från personalen.  De gav upp efter att försökt att prata med de nya ägarna.  Det sägs att det kostade köparen totalt  90 miljoner.

Det intressanta är att under den här perioden har egentligen ingenting ändrats: kunder, lokaler, medarbetare, interna chefer är de samma. Men den nya ledningen/ägarna och den nya kulturen tog bort glädjen att jobba.

Så om ni har en verksamhet som fungerar. Låt medarbetarna i den vara i fred. Fråga som ledare/ägare vad du kan stötta med. Lyssna och lita på att de vet vad de gör. Det är ju trots allt de som har skapat det som är.

 

Blogginlägg 3 i #blogg100.